Stekkerproef bij stroomuitval

Regelmatig ontvangen wij meldingen met betrekking tot gehele of gedeeltelijke stroomuitval in de woning. Wanneer blijkt dat de storing wordt veroorzaakt door toedoen van bewoner (eigen apparatuur of aangepaste elektra), zijn de kosten ook voor rekening van bewoner. Natuurlijk denken wij graag mee. Om kosten voor bewoners te voorkomen, adviseren wij altijd een stekkerproef uit te voeren voor wij een elektricien aansturen.

Wat is een stekkerproef?
Met een stekkerproef kunnen bewoners op een simpele manier uitsluiten dat hun eigen apparatuur de oorzaak van de storing is en dus ook kosten vermijden. 

Stappenplan:

  1. Schakel alle groepen in uw groepenkast uit.
  2. Verwijder alle stekkers uit de stopcontacten. Dit geldt ook voor alle inbouwapparatuur in de keuken.
  3. Schakel de aardlekschakelaar en alle groepen in de groepenkast weer in.
  4. Steek nu één voor één alle stekkers weer in het stopcontact, waarbij u het apparaat ook inschakelt. Als de stroom niet uitvalt, mag u de stekker laten zitten. Zet het apparaat indien niet noodzakelijk wel weer uit, om overbelasting te voorkomen.
  5. Valt de stroom opnieuw uit wanneer u een stekker in het stopcontact steekt of een apparaat aanzet? Dan is dit apparaat de oorzaak van de stroomstoring. Het apparaat zal gerepareerd of vervangen moeten worden.
  6. Als de storing niet wordt veroorzaakt door een apparaat, maar de stroom toch uit blijft vallen, zullen wij een elektricien aansturen om de oorzaak te achterhalen en de storing te verhelpen.